Zastanawialiście się czasem, jak czujecie się podczas prac grupowych? Czy dobrze współpracuje Wam się z innymi? A może wolicie jednak pracę indywidualną, gdy sami jesteście sobie sterem i okrętem?
Aby współpraca była owocna:
- otwórzcie się na innych,
- bądźcie życzliwi,
- komunikujcie swoje zdanie, ale i słuchajcie uważnie innych,
- doceńcie zdolności poszczególnych osób w grupie,
- bądźcie tolerancyjni.
Jaką rolę przyjmujecie w zespole?
Gdy pracujecie zespołowo, przyjmujecie pewne role. Są one spójne z Waszymi cechami charakteru i osobowością. Każdy z Was ma coś do zaoferowania grupie.
KOORDYNATOR- to lider, dobrze planuje cele i kontroluje działania wszystkich członków zespołu. Jest optymistą, cechuje go myślenie pozytywne. Potrafi porozumiewać się z każdym. Posiada umiejętność słuchania innych. To osoba bardzo aktywna, angażująca się w różne inicjatywy.
MYŚLICIEL-to osoba bardzo twórcza i pomysłowa. To ona potrafi znaleźć rozwiązanie, gdy praca zespołu utknęła i nie posuwa się do przodu.
REALIZATOR-wciela pomysły zespołu w życie. Umie zagospodarować czas grupy, by wywiązała się ze swoich zobowiązań. Jest bardzo obowiązkowy i konkretny.
KRYTYK WARTOŚCIUJĄCY-weryfikuje wszystkie pomysły, chłodnym okiem ocenia fakty. Potrafi racjonalizować działania grupy i patrzeć z boku na drużynę. Celnie wskazuje braki oraz usterki wykonywanej pracy.
DUSZA ZESPOŁU-osoba, którą lubią wszyscy. Potrafi łagodzić spory i wyczuwać emocje innych. To opiekun grupy, wrażliwiec.
*Dla dociekliwych*
Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat ról odgrywanych przez ludzi w grupie, poszukajcie nazwiska R. Meredith Belbin. Prowadził on badania w tym kierunku i obserwował ludzi podczas realizacji zadań.